Annons:
Etikettinofficiella-utställningar
Läst 1800 ggr
Dumpuck
9/2/14, 1:30 PM

Första utställningen

Den 20 september åker vi iväg på vår första utställning, jag har aldrig ställt tidigare men har kollat på någon enstaka utställning. Kan säga att både jag och sambon är lagom nervösa!

Vår rottis kille blir ganska precis 5 månader vid utställningstillfället, det är en inofficiell utställning och är mest tänkt som träning för oss men speciellt för vår kille. Han är utseendemässigt rätt snygg, har lite fula öron som tejpas just nu men det som vi är oroliga över för hans del och som är en av anledningarna till varför vi gör detta för träningens skull är problematik vid bland annat koppelgång samt då domaren ska fram och känna.

Han har alltid varit otroligt trög i koppel, går hellre en meter bakom än bredvid/framför - oavsett godis/leksaker/tjoande från oss. Detta har blivit klart bättre men lite orosmoln finns, den andra saken är att han klarar än så länge inte att springa fint bredvid riktigt utan det går gärna över till lek och stoj eller så hamnar han bakom - något det tränas fullt på. 
Han är antingen otroligt svårmotiverad eller så är han speedad och allt blir kaos för honom, ligg blir till sitt, sitt blir till tass m.m.

Det som är när domaren ska fram är att han är otroligt folkkär, han ska helst sitta i famnen och pussas intensivt. Han har börjat fokusera mer när det kommer främlingar men enda sedan han var liten så har han haft lätt att få knäck i öronen samt bli mycket uppspelt för inget, trots mycket träning. 

Så nu har vi cirka tre veckor på oss att träna ytterligare, vi har tränat hela tiden än så länge och det går ju framåt om än sakta.
Vi vill jätte gärna ta emot tips på hur vi ska gå tillväga med vår träning, hur vi ska få han att fokusera när någon klämmer samt hur han ska bli motiverad att springa fint bredvid i koppel.
Någon vänlig själ som vill dela med sig?

Annons:
TheaV
9/5/14, 3:42 PM
#1

Nu är inte jag jätteerfaren, men valpar FÅR vara lite hoppiga och skuttiga. Hellre att de är glada och vill pussa domaren än att de blir rädda och vill därifrån.  Vår valp (eller unghund nu) hade precis blivit fyra månader när vi var på vår första inoff. Jag hade aldrig ställt innan så var skapligt nervös. Han hoppade och skuttade och blev lite rädd när domaren skulle känna, men efter att domaren satt sig på huk och låtit honom lukta lite på henne så gick det jättebra. Han fick jättefin kritik och "Välvisad" samt HP :-)

Dumpuck
9/5/14, 4:04 PM
#2

#1 Vad roligt med din valp! =)
Det låter ju bra att de accepterar det, känns samtidigt lite dumt om de skulle ha skyhöga krav på en valp. Att den ska springa felfritt m.m. 
Får se hur det går med vår pojk, han kan stå nu i alla fall och har blivit väldigt fin att titta i munnen på. Dock ska ha galoppera, hoppa och busa när man ska springa med honom…

Hur fort ska man springa med en valp egentligen?

TheaV
9/5/14, 4:18 PM
#3

Jag tror det kommer gå jättebra för er :-) Mycket kommer med åldern också. 

Jag försöker springa så att hunden travar och tar ut stegen ordentligt men utan att "slängtrava" eller ha så bråttom att det riskerar att bli galopp. Men jag är som sagt inte jätteerfaren, så någon annan kan säkert svara bättre :-) Jag har för mig att jag sprang ganska långsamt när Sero var liten för att försöka få honom att hålla fokus på och inte trigga hoppandet.

Dumpuck
9/5/14, 4:31 PM
#4

#3 Vår kille kan springa hyfsat, men det går lätt över till galopp och bus.
Han kan börja galoppera även då det går jätte sakta, men då gör han det för att det sekunden senare går över till bus. Han galopperar alltså inte för att det går för fort, utan för att han kan. Om du förstår vad jag menar. =)

Upp till toppen
Annons: