Annons:
Etikettallmänt
Läst 17095 ggr
[Murvel]
12/23/12, 5:47 PM

Vad har ni för utställningskoppel/halsband?

Vad har ni för utställningskoppel/halsband och varför? Lägg gärna in en bild på kopplet eller allra helst hunden i kopplet :)

Annons:
[Ebfotograf]
12/23/12, 8:21 PM
#1

Jag använder mina egengjorda koppel och kedja, har tyvärr ingen bild på när jag använder det nyaste :)

Killen
12/23/12, 10:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har hittills bara haft ett tunt vanligt koppel, nu har jag köpt ett cocker Utställningskoppel , typ ett sådant koppel http://adellshundservice.e.se/produkt/Utstallningskoppel-cocker-vit-16mm Bilden här nedan är det vi har använt innan jag köpte cocker kopplet

kissmekate.blogg.se

Jamie+Engla
12/24/12, 11:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Använder helstryp :) Sorry för bildkvaliten, tagen från en iPad 2 ;)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

linda88
12/25/12, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag har vanligt tunt nylonkoppel och föredrar att visa med löst koppel. Jag gillar inte bling bling koppel utan vill ha koppel som passar med hundens färg och syns så lite som möjligt.

Cazzos
1/2/13, 7:36 PM
#5

Kanske lite OT men är nyfiken..

Vad är syftet med att ha helstrypshalsband på utställningshundar? Alltså, vad gör det för funktion och varför väljer man det framför ett vanligt halsband (som inte stryper över huvudtaget)?

De som vill svara på mina frågor kan kontakta mig via PM så det inte blir mer OT på denna tråd Glad


[Murvel]
1/2/13, 8:01 PM
#6

#5. Nej svar får gärna ges i tråden - jag är nämligen också nyfiken! :)

Annons:
[Ebfotograf]
1/2/13, 8:17 PM
#7

#5
Min hund kan inte springa i halvstryp, han gillar inte det helt enkelt :) Sedan så är det enklare med helstryp då de passar de flesta hundraser! Utställningskedja har man för att det ska smälta in i pälsen och det gör inte vanligt halsband.

Cazzos
1/2/13, 8:36 PM
#8

#6 Hehe okej Glad

#7 Jag förstår. För att visa hundens alla fina sidor? Flört Eller ja, att man fokuserar på hunden och inte halsbandet? Glad


Jamie+Engla
1/3/13, 2:58 PM
#9

För att det är snyggare och engla är lättare att styra med helstryp =)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Timantis]
1/7/13, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#5

Ett Utställningskoppel ska vara så litet som möjligt så att hunden syns.  När man ställer upp hunden för bedömning framför domaren så släpper man ut kopplet så det inte är runt halsen o hela vackra halsen syns ( så är det med både golden o flat coat i alla fall) SAMT att det ska gå fort att byta halsband samt ta av när hunden ska in i buren efter att man fixat eller bedömningen är klar.

Så man använder stryp helt enkelt för att det är smidigt o ska synas så lite som möjligt.

Cazzos
1/7/13, 1:37 PM
#11

#10 Tack för ditt utförliga svar! Glad


Whisla84
1/7/13, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Jag kör ett eget-tillverkat blingat koppel!! Tycker det är en smaksak, vill man ha ett som inte syns så ska man ha det, eller tvärtom!

Flört

[Timantis]
1/7/13, 8:32 PM
#13

glömde ju skriva. Använder ett svart helstryp egentillverkat. Inget märkvärdigt alls. en ring o en öggla. Hittade ingen bild.

Annons:
[Murvel]
1/17/13, 3:02 AM
#14

Jag "råkade" beställa hem ett fint Utställningskoppel i siden - nästan för fint för att använda och smutsa ner. Tyst

I starkt ljus ser det guldigt ut men i vanligt ljus är det mer ljust beige med några fina pärlor på. Helt perfekt! Då blir det inte "too much" samtidigt som det är lite show över det. Kommer antagligen använda ett vanligt mörkbrunt och lätt läderkoppel annars, får se hur det blir när hunden kommer :)

Men jag har en fråga. Det kopplet jag köpte var väldigt kort. Är det så det brukar vara?

[Timantis]
1/17/13, 3:23 AM
#15

Då man har hunden hos sej nära så är vissa korta så man inte har så mkt att knöka in i handen. Vid utställning ska inte koppel synas annat än det som går från handen till hunden inga lösa tåtar som hänger om du förstår hur jag menar.  Mina koppel är ca 1.10 men vet folk som har kortare.

[Murvel]
1/17/13, 3:35 AM
#16

#15. Det här är nog max 50-60 cm. Aja, hoppas det fungerar..!

[Timantis]
1/17/13, 9:54 AM
#17

#16 låter lite väl kort. Hoppas det är en stor hund du har

[Murvel]
1/17/13, 10:05 AM
#18

#17. Nej.. Rynkar på näsan Ska köpa en sheltie. Men hon som tillverkar har samma ras, så det borde vara genomtänkt. Om jag inte blev lurad…

[Timantis]
1/17/13, 10:25 AM
#19

# 18

verkar lite kort men hon kanske inte själv vill ha något i handen o håller i ögglan bara.

[Murvel]
1/17/13, 10:26 AM
#20

#19. Mjo, men det finns ingen ögla. :P

Äsch. Får vänta och se. Det är väldigt fint i alla fall.

Annons:
aleexx
2/4/13, 7:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jag använder mig av en snakekedja och ett tunt nylonkoppel. Kopplet är ganska kort så man kan lätt gömma det i handen om det behövs. Glad

aleexx
2/4/13, 7:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Min fina prickigkorv i halsband+koppel på utställning

[Murvel]
2/4/13, 8:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#21. Snyggt. Kommer köpa något liknande fast antagligen med ett tunt läderkoppel i stället. Något mer neutralt än det jag har nu som verkligen ska vara för "show" :)

(Dock är det bara lysande guldigt då jag använt blixten, det ser mer beige ut vanligtvis)

jj11
2/21/13, 3:33 PM
#24

Silver snakelänk samt kort läderkoppel.

zickan
3/11/13, 3:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Första utställningen körde jag vitt retriever koppel jag lånade från en uppfödare. Men jag tyckte det skar in för mycket på hundens hals som mina fingrar och mycket koppel att hålla koll på.

Beställde hem ett retriever liknande koppel i vitt läder istället. Haft det lite när vi tränat till utställning, men ännu aldrig haft på utställning. Känns skönare att hålla i, får ett bättre grepp. Även kortare snöre och verkar inte skava nått på hunden.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Linnea
3/12/13, 5:22 PM
#26

Har ett blått retrieverkoppel som är 80 cm långt på min golden. Låter jättekort men hon kan faktiskt ligga ner med det på, kan ju bero på att jag också är ganska kort :).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

tezzla
5/10/13, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

heltyg som valp, nu snakekedja och tyg/läderkoppel från Made by portwood, så snyggt, jag är så nöjd, har olika färger på pärlor/mönster

ett tygkoppel med gröna pärlor

Annons:
tezzla
5/10/13, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

läder i grönt

[Timantis]
5/10/13, 10:25 PM
#29

#28

Så snyggt

Sebbastina
6/2/13, 1:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Brukar ha ett med "pärlor" men det är mest när jag tävlar juniorhandling  :)

Theunicorn.devote.se 

tjoopa
7/4/13, 10:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här är mitt koppel :) Halsdelen är i satin.


tjoopa
7/4/13, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Kopplet på min havanais Elvis :)


frost_schäfer
8/31/15, 9:10 PM
#33
Vart har du köpt det? Det var jätte fint.Söt hund.🙂

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

LyQa
10/18/15, 5:56 PM
#34

Är snake-kedjorna detsamma som vanliga kedjor som finns i de allra flesta djuraffärer? Eller finns de speciellt för utställning?

Annons:
isblixt
10/18/15, 11:55 PM
#35

Snakekedjor är inte samma som helstryp som finns i de flesta affärer. 

Snake ser ut såhär http://www.showdog.se/product.html/snakekedja-i-silver?category_id=6

LyQa
10/20/15, 5:46 PM
#36

#35 Åh då förstår jag! Tack!

Catta-
10/28/15, 8:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Har en snakekedja och tunt, kort läderkoppel. Har även ett kombinerat koppel/halsband i svart nylon.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

NobleGuardians CanaanDogs
11/28/15, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#38

Till flickorna använder jag ett 15mm brett svart läderhalvstryp med mässings-/nickelfri kedja och ett matchande läderkoppel som är ca 60cm kort.
Till hanen använder jag en mässingskedja och ett matchande rödbrunt läderkoppel som oxå det är ca 60cm 👍

Nikklador
2/8/16, 11:33 AM
#39

Ni som har labbe använder ni retriverkoppel på utställning eller vad använder ni?

 Hjärta http://nouw.com/sawas Hjärta

Jamie+Engla
2/8/16, 1:50 PM
#40

#39 Jag har kedja helstryp till mina podengosar, till min Cimarrón har jag ett nylon helstryp. På Släthåriga hundar är det super snyggt med kedja, har men en hund som drar extremt mycket i kopplet kan man välja nylon, som jag gjort med min stora hund.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: